REVIEWS DIGGERS AND DREAMERS

PRESS UPPSALA ART MUSEUM DIGGERS & DREAMERS 2007-08  

Dagens Nyheter , Publicerad 17 december 2007
 
 
Dagens Nyheter
Publicerad 17 december
Love Enqvist på Uppsala konstmuseum
Du sköna nya värld

Konstnären Love Enqvist har rest jorden runt för att dokumentera utopiska samhällsbyggen. Milou Allerholm är imponerad av hans utställning på Uppsala konstmuseum, som borrar i drivkrafter och fantastiska visioner.

Jag blir andlös. Ett rum fyllt med snygga fotografier som dokumenterar visionära och utopiska samhällsenklaver i världens alla hörn, från danska Christiania till nyzeeländska Tui. Här finns italienska Damanhur, som vill vara en egen stat och har byggt det mest spektakulära underjordiska tempel 75 meter ned i ett berg. Eller Acrosanti, arkitekten Paolo Soleris ekologiska livsprojekt mitt i Arizonas öken.

Konstnären Love Enqvist har rest dit. Fotograferat miljöer och intervjuat dem som lever där. Han tar rollen som forskare och upptäcktsresande. Men för att inte ge fascinationen för det exotiska helt fritt spelrum har han behandlat materialet på ett så antispektakulärt sätt som möjligt: fotografierna är förhållandevis små och presenteras i strama serier. I en annan del av utställningen har han gjort skulpturer och modeller där han vänder och vrider på planskisser eller detaljer från de olika samhällena. I ett häfte kan man läsa korta redogörelser för deras historia och ideologiska bakgrund, hur de fungerar i dag.

Vilka motiv har konstnären valt ut, hur har han valt att fotografera dem, och varför? Här finns ett fokus på arktiekturen, hur invånarna har valt att förverkliga sina visioner i den fysiska miljön. Från det stora materialet utkristalliserar sig det som bryter mot, och sammanfaller med, samhällets normer. Som den spiralliknande stadsplanen i indiska Auroville eller de svenska antroposofernas rosa fasader.

Utställningen tydliggör också andra mekanismer, inte minst det lockande i att beskåda något exklusivt och hemligt. För hur öppna flera av dessa samhällen än vill vara bygger de som alla grupperingar på en rörelse mellan inne- och uteslutande.

Ett annat verk tangerar sökandet efter det fantastiska och utopiska, men från fiktionens håll. Konstnären har besökt den plats i Nya Zeeland där "Sagan om ringen" spelades in, och i en video dokumenterar han hur en kvinna från orten guidar de nördfamiljer som vallfärdat dit för att beskåda platsen på riktigt. Hurtigt visar hon upp bilder där man ser skillnaden mellan den verkliga platsen och filmens digitala tillägg.

Det är en Imponerande utställning. Den handlar om drivkrafter och visioner, om gränsen mellan fantasi och verklighet, mellan det fantastiska och det fatala. Alla dessa communityn tillkom mellan 1968 och 1975. Vad har hänt med dem under årens lopp? Och vad har hänt med världen?

Jag kommer att tänka på den annonskampanj som Svenskt Näringsliv kört i pressen de senaste dagarna, där de med aggressiv ton talar om att det är moraliskt felaktigt att inte konsumera. Kampanjen är en skräckversion av vår tid: en fantasilös, visionsfri och dåligt formulerad saga med totalitära drag. En världsbild som får de mest utopiska visionerna i de communityn som skildras i utställningen att framstå som diskreta och rakt igenom rimliga.

Milou Allerholm



_
EXPRESSEN, Publicerat 22 januari 2008
 
 
LOVE ENQVIST - DIGGERS AND DREAMERS
Intentional Communities in the new age | Uppsala konstmuseum

Utopi betyder ordagrant icke-plats. Den är ett luftslott på fantasins ritbord; bara där får den sin politiska sprängkraft. Alla försök att i stor skala förverkliga utopin brukar sluta olyckligt, i konformism, stridigheter, förtryck.
I sin utställning Diggers and Dreamers på Uppsala konstmuseum studerar konstnären Love Enqvist ett tiotal försök att iscensätta mer småskaliga utopier, alltifrån Christiania till ockulta och messianska projekt i Brasilien. Som en saklig etnograf har han dokumenterat dem på video och i en serie fotografier. Att förvandla drömmens icke-plats till verklig plats. Vem kan låta bli att fascineras av sådana experiment i alternativa världar och livsformer?
Diggers var namnet på en revolutionär agrar rörelse i det engelska 1600-talet som tog avstånd från privategendom och penningekonomi. 1967 övertogs namnet av en av hippierörelsens mest radikala grupper och i vår tid är det nog de många alternativa drop out-kommunernas brygd av anarkism, ekologi, spiritualism och Buckminster Fuller som varit den stora inspirationskällan till nya utopiska samhällsbyggen. Love Enqvist tar upp flera av dem, däribland några arkitektoniskt nytänkande som Arcosanti i Arizona eller framför allt Open City i Chile som startades av en arkitekturhögskola i Santiago.
Ibland ter sig arkitekturexperimenten både hisnande och hiskliga, till exempel i den New Age-inspirerade Damanhur i norra Italien med sitt gigantiska underjordiska tempel. Arkitekturen bildar det synliga tecknet för att annorlunda tänkande – där finns en förhistoria redan i antroposofernas Dornach, eller varför inte Bauhaus anläggning i 20-talets Dessau.

I Enqvists foton och videofilmer slås jag av det många grindarna, de dyker också upp i några av hans egna skulpturer, ett vändkors och en vaktkur. Så antyder han de utopiska projektens dilemma: att befinna sig mellan att inkludera och exkludera, mellan öppenhet och sekt. Några lyckas hålla dialogen öppen med omvärlden, andra sluter sig i sekterism - ta bara Knutby eller Plymouthbröderna.
Men många kompromissar och anpassar luftslottet till den praktiska verkligheten. Love Enqvist intresserar sig för den processen: hur drömmarna transformeras till kropp och praktik. För några år sedan förverkligade han själv en romantisk dröm om att paddla i kajak från Stockholm till Istanbul. Här sammanstrålar utopisten och konstnären: båda skapar parallella världar närda av lidelsefulla dagdrömmar.

Av Peter Cornell
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
 
 
.
MAPPING THE CONDITION OF A PROLONGED THOUGHT By Måns Holst-Ekström
 
 
During the 21st century there has been an ever increasing interest in those utopian societies that we thought were dead ten years earlier, dead to the advantage of a blind and hegemonic market that had promised to solve everything. There have been attempts at describing the position of utopian thought with concepts like heterotopia and utopistics. 

For a number of years Love Enqvist has studied the long-term thought inherent to Utopia. He has visited and observed many of the intentional communities that exists today, and this has led to a both personal and extensive documentation. Images that take us inside worlds of thought. He has also taken a look at the communities that did not survive, and at the rich literature that exists on intentional communities. A large part of this material – sympathetic in tone – photographs, films, objects forms the present exhibition: DIGGERS AND DREAMERS "Intentional communities – in a new age".

”Diggers” is referring both to an English 17th century movement by the same name, and to hippies of the 1960’s. All utopians are dreamers, but their dreams are embodied and take place in time, as physical facts, experiments or texts. The other world that they propose may not be possible but it already exists in several places. Perhaps it is also that stories about a good society and of good rule are part of all community building, like a necessary founding myth.

In addition, the exhibition includes a study of how people relate to the landscape in New Zeeland that plays an important role in the Lord of the Rings movie, an instance of cross-breeding of utopian ideas and fantasy. Material on the private dreamer and utopian Henry Soludde is also presented. Love Enqvist moves with great commitment and an intention to understand, from dreams to realities and back, in a way that undermines – often exaggerated – boundaries between two aspects of life.

Malmö, November 2007
Måns Holst-Ekström